Hva gjør fotografen etter bryllupsdagen?


Når man tenker «fotograf» følger stort sett «bilder» hakk i hæl. Når man trenger bilder, booker man en fotograf. Videre tenker man at fotografen sin jobb er å ta bilder. Altså at jobben fotografen gjør skjer med kamera i hånda, og når kamera legges ned er jobben ferdig. Dette er satt litt på spissen, for i dag tror jeg de fleste vet at det skjer en form for redigering etter bildene er tatt, før de blir klare til bruk. Men dere skjønner hvor jeg vil hen? Hva i all verden er det som skjer i tiden etter bryllupsdagen frem til den dagen dere får de ferdige bildene?


Vi fotografer har, ved hjelp av sosiale medier, blitt ganske flinke til å vise frem hverdagen vår på jobb og med kamera i hånda. Men møter, planlegging og fotografering utgjør maks halvparten av tiden vår. Størsteparten av den resterende tiden bruker vi alene foran dataskjermen. En tidkrevende, sjelsettende tålmodighetsprøve få fotografer orker å snakke så mye om. Kanskje fordi time etter time, dag etter dag, uke etter uke i joggis foran en skjerm ikke gir så spennende innhold for Insta? Eller kanskje er vi for opptatt med å hurtigst mulig gjøre ferdig alle ventende kunder sine bilder til å gi verden et innblikk i denne delen av jobben vår?


Så hva er det egentlig vi fotografer gjør i tiden etter fotograferingen? Og hvorfor tar det uker og måneder, i stedet for timer og dager, før bildene er klare?


Etter en fotografering, feks en heldags bryllupsfotografering som jeg tar utgangspunkt i i denne teksten, typisk 10+ timer med fotografering sitter fotografen igjen med x antall minnekort fulle med bilder. Antall bilder varierer fra fotograf til fotograf, men fra 1500-5000. Jeg tar rundt 2000 bilder på en heldagsfotografering.


  • Første steg er laste inn bildene. Altså flytte alle filene fra minnekort inn på en harddisk. Eller rettere sagt et par harddisker, og kanskje en sky. Back up, back up, back up! Alle fotografers store mareritt er å miste bilder. Tidsbruk: 1/2- 1 time
  • Alle som har vært med på en bryllupsfotografering vet at det skal gå raskt og det skal være effektivt. Resultatet er at når jeg kommer hjem er kamerasekken og alt utstyret endevendt, og det er utladet. Derfor må det en runde rydding til, og jeg må samtidig sørge for at alt blir ladet opp og er klart til neste bryllup. I høysesongen er dette oftest allerede neste helg. Tidsbruk: 1/2 time
  • Neste punkt på lista er culling - bildeutvelgelse. De beste bildene skal velges ut. Enkelt nok kanskje? Men jeg kan love at vanskelighetsgraden sakte men sikkert øker når 2000 bilder skal bli til 4-600. Det er lett å plukke bort de mislykkede bildene; bildene med feil, grimaser, osv. Men man skal ha med alle øyeblikk, situasjoner og detaljer som hører med til bildefortellingen om dagen, uten at det blir mange nesten like bilder, for da blir bildeserien plutselig langtekkelig og kjedelig. Så har vi portrettene. Det beste av det beste skal velges ut, og mot slutten kan forskjellen mellom to bildekandidater være at bruden ser litt mer mot venstre på det ene. Hvilket er da det beste bildet? Det er her fotohåndtverkeren møter kunstneren, og man må stole på visjonen man hadde når man sto der med kameraet i hånden. Tidsbruk: minst 3-4 timer
  • Så kommer man til selveste hovedpunktet - redigeringen. Her er det store variasjoner i tidsbruken. Jeg skiller mellom redigering av dokumentarbilder; altså bildene jeg har tatt gjennom dagen. Og redigering av portrettene. Redigeringen av dokumentarbildene er mer standardisert og tar kortere tid pr bilde. Jeg beregner ca 5 minutter totalt pr bilde. Det høres kanskje ikke så ille ut, men så kan man gange det med ca 400 bilder, så ble det plutselig en liten arbeidsuke. Så kommer portrettene, disse er det færre av, men de tar til gjengjeld en god del lengre tid i redigeringen. Jeg pleier å beregne en god time i redigering pr portrett. Noen ganger bruker jeg mindre, andre lengre tid. Gang det med 15-20 portretter, som er der jeg vanligvis havner, så har man en halv arbeidsuke til. Tidsbruk: ca 43 timer
  • Når bildene er ferdig redigert må alle bildene sees over for å forsikre meg om at alt er klart til levering. Kanskje finner man feil eller ting man ønsker å justere og må gå tilbake i fila. Når alt er klart skal alle bildene skaleres og lagres i nye versjoner med riktig fargerom og oppløsning slik at kunden får filer tilpasset sitt bruk. Bildene skal gjerne lastes opp i et online galleri, og filene må sendes til kunden. Så venter en ny runde med backup til de forskjellige harddiskene for å forsikre seg om at også de ferdige versjonene av bildene nå er trygt bevart. Tidsbruk: 1-2 timer


Total tidsbruk etter bryllupsdagen: 50+ timer


Hvis vi da tar en oppsummering på tida har man kommet seg godt inn i 2 ukers jobb i etterbehandlingen alene. Så kan man kanskje si at det jo fortsatt ikke forklarer hvorfor ventetiden en flere måneder, ikke 2 uker. Det er en fullstendig logisk betraktning. Og med hånden på et stresset hjerte, skulle jeg innimellom ønske det var slik en bryllupsfotograf kunne jobbe: planlegge, fotografere og redigere ferdig ett bryllup helt uforstyrret, før man begynner på neste.


Men virkeligheten er at man som bryllupsfotograf er nødt til å sjonglere mange baller samtidig fordi vi er i en veldig sesongpreget bransje. Du ser kanskje at vi ofte snakker varmt om å velge dato utenfor høysesong? I Norge har vi en skikkelig heftig høysesong i sommerhalvåret hvor «alle» vil til fotografen. For meg som bryllupsfotograf resulterer det i at bryllupene kommer tettere enn jeg rekker å redigere; altså oppstår den mye omtalte redigeringskøen. En bryllupsfotograf er enkelt og greit nødt til å være tilgjengelig for fotografering når folk velger å gifte seg. I juni, juli og august er det derfor fort fotografering hver eneste helg. Og det er her venteukene vokser til måneder, og fotografene får stadig høyere stresseskuldre (neida! Joda). Redigeringskøen oppstår, og selv om vi redigerer som gale i hver ledig stund i ukedagene, skal vi samtidig møte nye bookende brudepar, kommende brudepar og forberede oss til neste bryllup. Køene vil dermed vokse helt frem til bryllupssesongen tar slutt en gang utpå senhøsten. Først da kan fotografene flytte inn i joggisen og gro fast foran skjermen for å ta opp kampen mot redigeringskøen.


I tillegg har de aller fleste bryllupsfotografer egen bedrift. Og som mange sikkert vet følger det en god del oppgaver med det å være selvstendig næringsdrivende, som fotografen, som bedriftens eneste ansatt, kontinuerlig har ansvar for. Det betyr at i tillegg til å være fotografen i bedriften, har vi også ansvar for økonomi og regnskap, markedsføring, hjemmeside og sosiale medier, kundeservice, epost, osv. Alle disse oppgavene kommer på toppen av kommunikasjon med kunder, fotografering og redigering, og er sjeldent noe man kan utsette eller ta pause fra selv om det er travelt.


Så kan mange kanskje stusse litt på den redigeringsbiten. Det går jo fryktelig mange timer der. Må man egentlig redigere så mye på bildene? Det korte svaret er "ja, det må man". Vi er alle vant til å fotografere med mobilen, som leverer klare, fargesterke bilder, som kan taes rett i bruk. Mobilkameraene er laget for privatmarkedet, og "on the go"- fotografering. Råfilene som kommer ut fra en fotograf sitt kamera er mykere i kontrast og skarphet, kanskje med feil hvitbalanse, udefinerte farger, osv. Disse filene er laget slik at når du redigerer dem har du maksimalt med informasjon å hente ut fra bildene slik at fotografen kan ta dem i ønsket retning med sin måte å etterbehandle på. For redigeringen er en svært viktig del av prosessen og veien både mot høyeste bildekvalitet, men også mot den stilen og stemningen som bildene dere så på fotografens hjemmeside den gangen dere booket vedkommende. Det er i redigeringsprosessen at en stor del av fotografens visuelle kjennemerker, og stil, blir lagt til. I tillegg er det slik at fotograferingen på en bryllupsdag, og nå snakker jeg først og fremst om portrettfotograferingen, er en rask og effektiv affære. Ja, vi setter selvfølgelig av tid slik at vi slipper å stresse. Men det er likevel slik at man må jobbe effektivt og ikke alltid har anledning til å finpusse alle smådetaljer som feks å spraye ned hvert et løshår, plukke bort alt rusk og rask i kjolekanten, vente til alle bilene lang der bak i bildet har kjørt bort, osv. Likevel er hår i munn, flekkete kjole og rot i bakgrunnen ikke ting man ønsker å ha med i bildene fra dagen sin. Dette vet bryllupsfotografene viktigheten av, og bruker med glede timesvis på å få hvert bilde til å virkelig skinne.


Husk at fotografer er kreative sjeler. Vi elsker jobben vår, og å fange øyeblikk og skape portretter sammen med brudeparene våre - det er vår kunst. Vi legger timevis i forberedelser og ideer, og har nesten alltid en visjon for de ferdige bildene når vi står der på bryllupsdagen med kamera i hånda. Redigeringsprosessen er viktig for oss. Et slags siste hånd på verket. Det vi gjør i redigeringen virkeliggjør ideene og visjonene vi hadde, og det å ha skapt et foto med sjel og hjerte gjør alt slit verdt det. Så vit at vi virkelig hater å måtte la våre kjære kunder vente, men fordi vi også kun vil gi dere det aller beste sluttproduktet, er det uaktuelt å rushe raskt gjennom køen. 


Min bryllupssesong 2023

i tall

18.712 bilder

fotografert totalt.

Dette er dermed også antallet bilder jeg håndterte, lastet inn, så gjennom, sorterte og gjorde utvalg fra, og har backup av gjennom sesongen.

260

portretter ble redigert


3434

dokumentarbilder ble redigert


414 timer

brukt på redigering

69 timer

Er gjennomsnittlig total tidsbruk pr. heldagsbryllup. 

Dvs all tid brukt pr. bryllup, inkl kommunikasjon, møter, pakke utstyr, sjekke lokasjoner, fotografere på bryllupsdagen, laste inn + sortere + gjøre utvalg + dobbelt backup av filer, redigering, eksportering og levering.